Tja, de open grenzen brengen een versnelling in ’the race to the bottom’ met zich mee door steeds lagere lonen voor vrachtwagenchauffeurs. Duitsland tracht zijn burgers daartegen te beschermen. Door EU-regelgeving kan dat helaas niet anders dan een ingewikkeld gedrocht worden. Maar: mag niet. Zeggenschap in eigen land, over eigen samenleving? Vergeet het.
De Europese Commissie heeft kritiek op het feit dat het minimum ook geldt voor buitenlandse vervoerders die door Duitsland rijden.
Brussel vermoedt dat Duitsland daarmee Europese regelgeving schendt. Het minimumloon voor chauffeurs in dienst van buitenlandse transporteurs zou het vrije verkeer van goederen en diensten “onevenredig” beperken. De Duitse autoriteiten hebben nu twee maanden de tijd om te reageren, aldus de commissie dinsdag. Onder meer Poolse bedrijven hadden geklaagd, omdat zij hun chauffeurs plotseling meer moeten betalen. Zij vrezen het onderspit te delven in de felle concurrentiestrijd.
De Nederlandse verladersorganisatie EVO stelt dat voor Nederland vooral de administratieve rompslomp rond het Duitse minimumloon een zware wissel op de handel legt. Nederlandse bedrijven, van agrariërs die hun producten naar Duitsland vervoeren tot aannemers die in Duitsland werken, moeten immers allemaal kunnen aantonen dat ze het minimumloon betalen of betaald krijgen.
De maatregel dwingt werkgevers om hun volledige loonadministratie in het Duits te vertalen. Ook kan de Duitse douane werkzaamheden stilleggen om bewijsmiddelen op te vragen. Ondernemers weten dan ook vaak niet welke documenten er noodzakelijk zijn om mee te nemen, aldus de EVO in een verklaring.